Kula Nebojša - istorija Beograda za početnike


Već neko vrijeme sam planirao da posjetim Nebojša kulu, prilično često sam na  Kalemegdanu ili prošetam obalom Save ali nikako da navratim.

Pučanstvo zna da se (po)žali kako muzeji nisu dovoljno moderni, multimedijalni, povezni na društvenim mrežama  i sl. Međutim mislim da to baš i nije problem, iako postoji prostora za napredak. Treba imati u vidu da su mnogi muzeji ,posebno u Beogradu, prilično aktivni na društvenim mrežama a pokušavaju se uvesti i multimedijalni elementi (nažalost ne uvek uspješno) .

Kula Nebojša bi stoga trebalo da bude model moderne postavke. Relativno skoro je restaurirana i postavljena je multimedijalna postavka. Moja očekivanja su bila prilično visoka.

Ja živim u okolini Zvornika i često žalim zbog neiskorištenosti turističkog i obrazovnog potencijala koji ima srednjovekovna (pa i novovekovna) tvrđava u Zvorniku. I dok se gornji grad nalazi prilično daleko za prosečnog posetioca , donji grad i kapije sa kulama, koje su posetiocima Zvornika daleko poznatije nego gornji i srednji grad,  bi se mogle bolje iskoristiti. Stoga me je posebno interesovalo kako su iskoristili u te svrhe Beograđani kulu Nebojšu.


Sama po sebi kula  te bedemi koji sa njom čine celinu čine savršen ambijent da se kroz njih ispriča
istorija Beogradske tvrđave, kako je građena i ko ju je sve gradio i naravno ko ju je sve opseda i rušio, kako su planirali njeno zauzimanje i njenu odbranu zapovednici u tim bitkama. Međutim celokupna ova bogata priča svedena je na par panoa sa osnovnim informacijama o kuli i tvrđavi, nekoliko panoa sa dijagramima bedema, šanca i kule  te par rekonstrukcija srednjovjekovnih topova.
Iz ovog svojevrsnog foajea gde se nalazi i info pult sa prodajom suvenira (u ponudi kako je često slučaj  nedovoljno onih posvećenih samoj postavci) i karti postavka se nastavlja u kuli.

Verovatno je odmah prvi nivo trebao da rekalibrira moja očekivanja i nadanja. Na prvom nivou se ne nalazi istorijska postavka već konceptualna umjetnost. Gomila digitalnih okvira za fotografije postavljena iza zavese sočiva koja ih odlično distorziraju pa nisam bio u prilici da dobro vidim fotografije čega su u pitanju
.
Nova saznanja 0 – apstraktni ugođaj 1

To be fair. Postavka  je bolja na sledećim nivoima kule. Svaki od njih je posvećen posebnoj temi, borcu za oslobođenje grčke Rigi od Fere, ustancima, predaji grada u ruke Srpske države kao i iz nekog meni neobičnog razloga građanskom životu u novo oslobođenom Beogradu i u otomanskom periodu.

I zaista me zanima kakve veze ima Srpska građanska porodica koja slavi slavu sa kulom Nebojša? Izgradnja Narodnog pozorišta i urbanizacija Beograda bi imale mnogo više smisla kada bi tema bila razvoj Beogradske tvrđave i grada Beograda kroz vekove ali ta tema je jako tanka kroz celu postavku.

Vidljivo je da je u postavku uloženo mnogo truda. Grafički dizajn je vrhunski, pažnja je posvećena detaljima i sve deluje utegnuto i profesionalno. Tj. ono što ima.
Voleo bih da je isto toliko truda uloženo u sadržaj postavke, bez vodiča koji  bi opširnije preneo istoriju kule i Beograda izložba ne pruža mnogo informacija.
U stvari možda ih je bilo više na nekom od desetina Mac računara na kojima su se vrteli slajdovi sa grafikama i informacija.
I bože koliko je to pak loša ideja. Ja sam rekonstruisanoj topovskoj kuli i blenem u monitor čekajući da se slajdovi automatski pokrenu i tako nekoliko puta na svakom nivou.

Možda nije bilo prostora da ti slajdovi budu fizički, mada možda bi bilo da prvi nivo kule nije instalacija konceptualne umetnosti.

U stvari, gorepomenuti topovi su bili ubedljivo najbolji deo izložbe. Bili su fizički prisutni, mogao sam da pogledam kako izgledaju uživo i da se pitam da li su previše mali.

Prolazeći kroz kulu razmišljao sam koliko bi bilo bolje da su umesto informacija o slavama u građanskoj porodici postavili makar jedan nivo na kome bi bili rekonstruisani topovi i oprema,  kako su ih koristili u slučaju kopnenih i napada sa vode.

Nemam ja ništa protiv građanske porodice, ali imate divnu postavku o građanskoj porodici u Muzeju Vojvodine u Novom Sadu – koju čine fizički eksponati iz različitih epoha, nameštaj, escajg, odeća i tome slično. U Nebojša kuli imamo par panoa – crteža i grafika.

Možda bi neko objektivniji ustvrdio da je to pak bolje nego ono čemu sam ja nadao, štaviše mogu da razumijem taj argument



Možda ja nisam ciljana publika ove postavke. Stekao sam utisak da je zamišljena za nekoga ko o Beogradu zna izuzetno malo i te da je njen cilj da mu da osnovne informacije o mnogim temama ali da ne zalazi šire niti u jednu. Istorija Beograda za početnike bi bio najbolji naziv za ovu izložbu.
I žao mi je, jer očigledno je da je neko stvarno profesionalno radio na ovoj postavci, no izgleda nije bila za mene.

Ništa u ovoj postavci nije loše (osim možda konceptualne umjetnosti na prvom nivou) njena najveća mana je što nije uspjela da predstavi više informacija i što mislim da je izložbu istorija Beograda za početnike trebalo postaviti u neki drugi ambijent a ovaj iskoristiti za predstavljanje detaljnije i u visceralnijem maniru istoriju Beogradske tvrđave kroz njenu izgradnju i rušenja tokom vekova.

Cena je 200 RSD za običan puk, 100 za povlašćeni.

apstraktna umjetnost

ukrali mi igračke











Коментари